h1

Om nynorsk

april 8, 2010

Jeg forsøkte å melde meg inn i en gruppe «for valgfritt sidemål» på facebook. Men der fant jeg ikke så mange som var enige med meg..der gikk det mest i «fuck nynorsk!» osv. Men det sier jo likevel litt om hvordan mange opplever den nynorskundervisningen vi har i skolen.  Grunnen til at jeg vil ha valgfri sidemålsundervisning er ikke fordi jeg er imot nynorsk, men fordi jeg tror nynorskundervisningen koster mye mer enn vi vinner på den. Selv var jeg ganske flink i norskfaget både på ungdomsskolen og på videregående, men i nynorskundervisningen ble det bare kluss. Jeg følte meg både uinspirert og utilstrekkelig, til tros for at jeg altså var en elev med norsk som morsmål og norsk som et av mine beste fag.

I Oslo-skolen er det mange elever som ikke har norsk som hovedmål. I noen skoler så mange som 97 %. Jeg kan ikke fatte og begripe at noen av disse får spesielt mye ut av å forsøke å pugge nynorsk grammatikk, mange har da mer enn nok med den norske grammatikken. Når vi vet at mange går ut av norsk skole uten å ha grunnleggende lese- og skriveferdigheter i orden så må da sidemålsundervisningen i noen tilfeller bare virke forvirrende og bortkastet?  Jeg tror nynorsken er en stor grunn til at mange elever syns norskfaget er vanskelig og kjedelig. Hva med å heller fokusere på å lese flere tekster på nynorsk, svensk og dansk, i stedet for å kaste bort tiden på å pugge noe de fleste hverken blir gode i eller får bruk for? På universitetet har et par professorer påpekt at vi har for dårlige leseferdigheter i de andre skandinaviske språkene, men dette er jo ikke prioritert i videregående skole meg bekjent. Jeg er for å styrke leseferdighetene i begge de norske målformene i tillegg til svensk og dansk, på bekostning av nynorsk grammatikk og nynorske innleveringer. Når professor i norskdidaktikk ved UiO t.o.m innrømmer at de ikke har noen kontroll over hvilke nynorskkunnskaper skolens utdannede lektorer faktisk har så ser jeg liksom ikke vitsen. Jeg ser masse unødvendig jobb og bortkastet tid både for lærere og elever. Nynorsk kan være veldig vakkert, la elevene få oppleve dette ved å lese forfattere som skriver på nynorsk! Vi får neppe flere nynorskbrukere av at nynorsken skal tvinges på østlandske elever som har et veldig fjernt forhold til dette skriftspråket, derimot tror jeg vi får mer nynorskforakt og en dårligere norskundervisning og norskkunnskap forøvrig.

One comment

  1. Helt enig. Dette er en slags misforstått ide om at alle skal beherske «begge målformer». Men det gjør vi jo ikke. Nynorsk blir nok langt mer spiselig for flere om man får det presentert som tekster og lesing av ellers interessante forfattere enn å skulle pugge grammatikk som de aller færreste får noen anvendelse for noensinne. Folk bør få velge sin målform, og få den andre presentert som lesetekster – ikke som pugging og slit. Det bør jo også være et meget stort tankekors at det er mange som går ut av ungdomsskolen uten å kunne lese og skrive så de klarer seg i et moderne samfunn. Og med internett og datakommunikasjon faller de jo bare enda mer utenfor? Selv om data kan være en god hjelp for dyslektikere. Jeg blir bare trist når jeg oppdager 30-40åringer som plutselig er blitt arbeidsledige og ikke får seg ny jobb fordi de faktisk leser og skriver så dårlig at de verken klarer å orientere seg på arbeidsmarkedet eller å skrive søknader.



Legg igjen en kommentar